Kleurgebruik in communicatie: Wat kleur zegt over je bedrijf
Mijn lievelingskleur is blauw, maar eigenlijk bedoel ik dan marineblauw zou Annemieke dan zeggen. Als man schijn ik deze uiterste primaire kleur te gebruiken om aan te geven welke kleur ik wil, maar er zijn zoveel tinten blauw daartussen. In het zakenleven worden keuzes over kleur vaak snel en ondoordacht gemaakt (ook door vrouwen) gebaseerd op smaak. Maar vergis je niet hoeveel effect kleurkeuze heeft op je logo- en bedrijfsuitstraling. In dit blog behandel ik wat kleurgebruik van azzuro blauw tot zaans groen voor effect heeft op je identiteit als bedrijf. De keuze voor een huisstijlkleur kan daarom buiten je smaak vallen.
Kleurgebruik NOBLY
Ondanks mijn lievelingskleur blauw maakt de huisstijl van NOBLY, zoals je kunt zien, gebruik van een roodtint. Het doelgerichte karakter van de pijl (zie volledige uitleg in dit blog over logo ontwerp) en de roos/bullseye wordt ondersteund door deze rode kleur. Rood staat namelijk voor actie, passie, directheid en is een beetje agressief. Door het harde rood iets lichter te maken neigt het iets meer naar roze. Roze heeft weer meer van zachte tedere liefde en vrolijkheid. Verschillende tinten binnen een kleur zorgen dus ook voor nuances. NOBLY Rood (let op: kan verschillen per beeldscherm) is dus sterk en urgent, maar tegelijkertijd zacht. De combinatie met wit zorgt voor puurheid, rust en oprechtheid.
Onderscheidend in kleurgebruik
Heb jij nagedacht over de betekenis van je logo en wat dit doet voor de uitstraling van je bedrijf? Zo nee, ga hier dan snel mee aan de slag en laat ons je helpen de juiste boodschap te zenden naar je doelgroep. Denk na over wat je wilt communiceren en maak keuzes in wat je wilt vertellen. Geef sommige waardes prioriteit boven andere om je zo te onderscheiden. We willen namelijk allemaal klantvriendelijk en servicegericht zijn, maar wat vind je nou echt belangrijk naast de standaard zaken zoals kwaliteit en service. Wat onderscheid je?
Kleurgebruik en verschillen
Ik had het er al kort even over, maar kleuren kunnen per beeldscherm ook weer flink verschillen van elkaar. “Als kleurgebruik zo belangrijk is, wat heeft het dan voor zin als iedereen wat anders ziet?” Op een beeldscherm is en blijft dit inderdaad lastig. Als grafisch ontwerper loop ik hier ook geregeld tegenaan. Het ontwerp op mijn beeldscherm kan namelijk heel anders overkomen bij mijn opdrachtgever.
Hier zijn gelukkig oplossingen voor:
- Kalibreer je beeldscherm(en)
- Bekijk op meerdere schermen van desktop tot smartphone
- Laat de ontwerper de kleuren presenteren met een Pantonewaaier.
De eerste twee opties sta ik nu verder even niet bij stil, maar oplossing drie is een belangrijke. Een Pantone kleurenwaaier (voor meer info pantone.com) is een kleurenboek waarin verschillende kleuren zijn opgenomen. NOBLY bezit de Pantone+ Color Bridge versie waarmee je gemakkelijk kleuren uit kan zoeken voor Web, beeldschermen en (pantone) drukwerk. Op die manier weet je zeker dat je altijd overal dezelfde kleuren gebruikt. Het kan er dan soms op een beeldscherm anders uitzien, maar je weet zeker dat het goed is en dat de juiste kleuren van de drukker komen.
Vraag ons team naar de betekenis van kleurgebruik en de Pantone kleurenwaaier in een vrijblijvend gesprek voor je nieuwe huisstijl of update van je huidige logo. We zijn je graag van dienst bij het maken van de juiste keuzes.
Ga naar communicatietip 13: Dag van het internet
Ga naar communicatietip 11: Durf jij ook iemand anders aan het woord te laten?
[activecampaign form=20]
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Interessant stuk!