Aansluiting op je doelgroep: scoor niet in eigen goal!
In het MKB is meestal geen financiële ruimte om marketingonderzoeken te doen, maar wat doe jij om aansluiting op je doelgroep te krijgen? Een van de meest simpele manieren om doelgroeponderzoek te doen is om de doelgroep te betrekken in het proces.
Doelgroep I’M You!nG
We hebben een tijd geleden het ‘I’M You!nG journal’ (bekijk hier ons portfolio) voor You!nG vormgegeven. Grafisch ontwerp en drukwerk. Deze organisatie focust zich op jongeren tussen de 8 en 25 jaar en dit journal is voor jongeren vanaf 12 jaar. Het is een doelgroep waar wij vooraf helemaal niet thuis in waren – met name de tieners (ondertussen wat beter) – Het was niet alleen een uitdaging om iets te maken waarbij elke pagina een toffe look heeft, maar het moet ook tieners en jongeren aanspreken terwijl dit juist een doelgroep is die snel uitgekeken is op een bepaalde stijl. Het moet dus interessant blijven. Hoe houd je aansluiting op de doelgroep?
Bij sommige pagina’s had ik mijn twijfel of het niet te kinderachtig is en moet er eveneens de balans goed zijn tussen girly en stoer. Het journal is namelijk voor zowel jongens als meiden. De mensen bij You!nG weten heel goed hoe deze groep jonge mensen denkt, maar toch was er maar één manier om erachter te komen of het journal wel echt in de smaak valt.
Communiceer niet voor jezelf maar voor de ontvanger
Actie voor aansluiting op je doelgroep
Tijdens het vormgeven hebben we een preview gegeven via social media en daarnaast hebben we het ook laten zien aan deze groep jonge mensen met de vraag wat ze ervan vinden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit best spannend vond (en nog steeds kan vinden), omdat het confronterend is. De eerlijke mening van je doelgroep kan heel confronterend zijn. Tegelijkertijd brengt de waarheid over je product/dienst je ook een stap verder, want ben je onderweg naar een goede aansluiting op je doelgroep? De mening van je doelgroep kan jou laten zien wat wel en niet werkt. Het kan heel bevestigend zijn dat je op de goede weg bent en dat geeft zekerheid op de weg naar je eindproduct. Levert onwetendheid wel iets op? Als je zeker weet dat er aansluiting op je doelgroep is, kun je daar volledig achter staan.
Scoor niet in eigen doel
Deze feedback hebben wij als heel waardevol ervaren, omdat het ons nog dichter bij de doelgroep heeft gebracht. En we hebben kunnen concluderen dat er aansluiting op de doelgroep is met het I’M You!nG journal. Wat is gemaakt is in lijn met wat past bij de organisatie: identiteit, visie, etc. én gebaseerd op wat de doelgroep mogelijk aanspreekt. Communiceer niet voor jezelf maar voor de ontvanger. Scoor doelgericht en niet bij jezelf.
Hoe zorg jij voor aansluiting op je doelgroep bij gemaakte producten en diensten? Betrek jij je doelgroep bij het creëren van een nieuw product of wanneer jij een ouder product in een nieuw jasje steekt?
Wanneer je iets nieuws op de markt brengt is het van essentieel belang dat er aansluiting op je doelgroep is. Dit kun je alleen bereiken door je doelgroep in het ontwikkelingsproces te betrekken (of veel data paraat te hebben). Dat levert een product op waar je helemaal achter kunt staan en waar je mee zult scoren.
Koop het I’m You!ng journal hier.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!