Social Media is een Investering
Wanneer ik zoek op social media via Google dan tref ik artikelen uit 2010 en wellicht als ik verder zou zoeken van nog eerder. Social media is inmiddels van waaayyyyy back…..maar steeds hotter en meer happening. Er zijn echter nog steeds bedrijven die van social media geen prioriteit maken. Het is wellicht nog niet interessant genoeg, klanten komen via andere kanalen en dus staat social media nog steeds on hold. Het klinkt als goede redenen om het nog even te laten, maar toch zeg ik je: “Je loopt een heleboel MIS. Social media is een goede investering.”
Online Sociaal Netwerk is GROOOTER
Mond-op-mond reclame gebeurt ook digitaal en wel in veel grotere mate. Het sociale netwerk online is groter, omdat de groep over het algemeen bestaat uit mensen die je offline veel ziet of minder vaak, van vroeger kent of onlangs mee hebt samengewerkt. Je komt in contact met al deze mensen terwijl je dat offline in mindere mate doet. Daarnaast kun je heel makkelijk connectie leggen met iemand die je interessant vindt, zonder die persoon ooit in real life ontmoet te hebben. Social media is een investering, omdat de mogelijkheden voor het opbouwen van je netwerk online heel groot zijn.
Social Media brengt een GROOOTER bereik
Een goede investering is Social Media omdat ook de verspreidingskracht groter is. Wanneer ik iets like, interessant vind en/of deel zien mijn connecties dat. Wanneer zij dat interessant vinden, liken ze het bericht ook en zien hun connecties dat. En ga zo maar door. Offline spreek je niet altijd meer de mensen waar je mee hebt samengewerkt, vroeger bij op school zat, etc. Je actieve netwerk is minder groot. Terwijl je online informatie met ze kan delen waardoor het contact actiever is. Daarnaast gaat online mond op mond reclame sneller. Door slechts één druk op Like/Deel/Interessant/etc.. is jouw bericht bekend bij je connecties. In real life hoor je interessante dingen door verhalen die mensen vertellen en dat gaat ook zo door van mond op mond. Maar de verhalen zijn langer en deel je meestal niet even tussen neus en lippen door zonder aanleiding. Vaak moet er een aanleiding in de vorm van een nood zijn om over een product of dienst te vertellen. Het verhaal rouleert minder snel. Als laatste puntje blijft wat je ziet langer hangen dan wat iemand tegen je zegt. Online is veel visueler dan face to face.
Wat deel je op sociale media?
Deel wat jij interessant vindt en waarmee je jouw (potentiële) klanten/opdrachtgevers informeert over jouw bedrijf, je producten, diensten, branche en waarmee je ze naar je toetrekt. Kun je dan alles delen of iedereen wat laten schrijven? Nee, eigenlijk niet. Social media is een investering die vraagt om een goede aanpak. Wat je schrijft moet aantrekkelijk zijn voor je contacten en daarbij is bijvoorbeeld goede spelling cruciaal. Daarnaast moet je informatie relevant zijn. Wij als designers gaan niet iets schrijven over badkamers. Daar boeien we jullie waarschijnlijk niet mee (tenzij je hoognodig een nieuwe badkamer nodig hebt ;)), plus dat het helemaal niet relateert aan ons bedrijf. Bij jezelf blijven is dus belangrijk. Daarnaast is het niet nodig om meerdere keren per dag iets te posten, of elke dag. Een frequentie die voor jezelf haalbaar blijft, ook op de langere termijn, is veel treffender. Dat bouwt vertrouwen. En mensen worden je niet snel zat.
Hoe communiceren?
De manier van communiceren en blijven communiceren is daarin óók belangrijk. Online tegen mensen praten zoals je dat ook offline doet klinkt heel logisch, maar het gebeurt nog steeds niet altijd. Wanneer je face to face de mensen met “jij” aanspreekt, moet je niet ineens online (website, social media sites) de mensen met “u” aanspreken. Of wanneer mensen een reactie op je post geven, reageer dan terug. In real life is een stilte na een reactie ook heel raar en heeft geen klantenbindend effect. Denk niet dat online niet zo belangrijk is, want dat is het wel degelijk. Social media is een investering die goede communicatie vereist. De verspreiding van negatieve publiciteit gaat heel snel. Het grote bereik voor interessante posts, zoals ik hierboven schrijf, geldt ook voor negatieve posts. Dus let op de manier hoe je communiceert. Voor meer tips, lees dit artikel waarin je een infographic treft die per kanaal toelicht hoe je het beste kunt posten.
Welk social network gebruik ik?
In principe kun je alles gebruiken, maar je moet wel het doel per medium goed voor ogen hebben. Elk social medium heeft een andere gebruiksaanwijzing en zo ook andere doelen. Iets om goed over na te denken dus. Pinterest kan een belangrijk medium zijn, maar alleen als je jouw product en/of dienst visueel kunt communiceren. LinkedIn is daarnaast een medium waar vrijwel heel werkend Nederland zich bevindt. Hier kun je zowel klanten als opdrachtgevers laten interesseren voor je bedrijf en je product en/of dienst of nieuwe mensen werven voor je bedrijf. Facebook is daarnaast een goed medium dat zich gelukkig meer omhoog trekt in het B2B circuit, want daar leent het zich ook heel goed voor naast alle huis-, tuin- en keukenverhalen. Uit eigen ervaring kan ik dit zeggen, want wij krijgen inmiddels vaker door onze social media accounts nieuwe opdrachten. Twitter is snel, handig voor advies, promotie en het snel vergroten van je netwerk. Social media is een investering als je je doelen scherp hebt en houdt.
Social Media is een Investering
Zoals in reallife je netwerk groeit, zo moet dit ook online groeien. Je hebt niet van het een op andere moment honderden volgers. Zorg dat je interessant bent & post, en vooral écht. Groei heeft tijd nodig, net als onderhoud. Offline onderhoud je je contacten en online moet je dit net zo goed doen. Social media is een investering die tijd vraagt. Neem je tijd om zichtbaar te blijven door regelmatig te posten, te reageren op reacties en je profiel up to date te houden. Neem de tijd om resultaat te behalen.
Wellicht dat jij dit leest en denkt: “Ja, ouwe koek Annemieke. Dit doe en weet ik allemaal allang al!” Dan zeg ik tegen je: “Mooi, goed bezig. Keep up the good work!” Maar ik zeg dit vooral tegen jou die nog geen prioriteit van social media heeft gemaakt. Het wordt tijd dat social media een belangrijk actiepunt is op je agenda. Social media is een investering die de kansen op een succesvolle business vergroot. Ook al vraagt het tijd, de opbrengst is zoveel malen groter dat Tijdsinvestering slechts in de schaduw van Opbrengst staat.
[activecampaign form=20]
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!