Persoonlijk is het nieuwe zakelijk
De van Dale zegt het volgende: za·ke·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1.de zaak of zaken betreffend 2.niet persoonlijk; objectief 3.bondig: een zakelijke stijl. Er wordt duidelijk gezegd dat zakelijk objectief en onpersoonlijk is. Kun je bondig, in een zakelijk verband, de zaak of je zaken bespreken met een persoonlijke touch? Jazeker, want persoonlijk is het nieuwe zakelijk. Een persoonlijke benadering leent zich enorm voor video en draagt bij aan de sterkte van je merk, huisstijl en contact met klanten.
Persoonlijk maar niet logeren
Om dit onderwerp uit te diepen moeten de begrippen toegelicht worden. De uitspraak “werk en privé gescheiden houden” is namelijk goed om te behouden. Een zakelijk contact hoeft heus niet je beste vriend te worden en na het werk bij je te komen logeren, maar volledig zakelijk, bondig en kort zijn is ook niet de manier om hiermee om te gaan. Dit zijn twee uitersten. Er is een middenweg.
Persoonlijk is anders dan privé. Je kunt namelijk veel laten zien van wie je bent in gesprekken, op je website en op social media zonder dat je al de geheimen uit je privéleven prijs geeft. Een persoonlijke benadering van je werk zorgt ervoor dat het aantrekkelijk blijft om contact met je te hebben en er wat leven in de brouwerij komt. Het toevoegen van “persoonlijk”, betekent niet dat je niet meer zakelijk kan zijn. Uiteraard zijn er situaties waarin duidelijke afspraken nodig zijn en waarin er niet altijd ruimte is om persoonlijk te blijven, bijvoorbeeld in een ernstig arbeidsconflict. Tóch kan ook dan een goede relatie tussen beide partijen helpen.
Hoe begin je persoonlijk?
Persoonlijk zijn op je werk of in je eigen bedrijf begint al in je taalgebruik. Hoe praat je met collega’s of met zakelijke contacten? Hoe laat je jouw stempel achter zodat ze je onthouden. Daarnaast kun je een persoonlijke touch heel goed toepassen op je website. Laat zowel bij B2B als bij B2C gezichten zien op je pagina. Ik ken veel zakenlui die denken dat het bedrijf dan niet meer serieus genomen wordt als de potentiële klant persoonlijk benaderd wordt. En hoewel je altijd mensen buitensluit met een bepaalde benadering, zul je meer mensen buitensluiten in deze tijd met een zeer zakelijke website. Een gezicht laat namelijk je menselijkheid zien en zorgt voor vertrouwen in deze tijd waarin vertrouwen en relatie steeds belangrijker wordt.
“Een organisatie is namelijk ook een persoon”
Persoonlijke huisstijl
We hebben het al eerder geroepen, maar blijven het zeggen: “Je huisstijl vertegenwoordigt de gehele organisatie.” Een organisatie is namelijk ook een persoon. Er zijn teveel bedrijven die “gewoon” een logo laten maken, maar daar geen proces vooraf aan laten gaan wat dit over hen zegt als bedrijf en waar ze voor staan. Je huisstijl is meer dan alleen een logo en een visitekaartje, maar laat jou en de cultuur van het bedrijf zien. Het heeft iets eigens! Er kunnen veel bedrijven zijn die ongeveer dezelfde bedrijfsactiviteiten hebben als jij, maar je onderscheid je met je huisstijl, je cultuur en je persoonlijke benadering, want mensen maken het bedrijf.
Slot
Laat in je werk meer jezelf zien, wat je bedrijf meer karakter geeft. Stop met het gebruiken van zakelijk jargon en maak je website persoonlijker door jezelf voor te stellen in bijvoorbeeld een video. Persoonlijk zorgt voor vertrouwen, relatie op de lange termijn en een prettige omgeving waarin het niet erg is om eens kort en zakelijk uit de hoek te komen als het moet.
Bij NOBLY helpen we je graag om je bedrijf meer karakter te geven en te helpen om je persoonlijker te presenteren in huisstijl, bijbehorende visitekaartjes en bijvoorbeeld de website. We zorgen dat de identiteit en het imago van je bedrijf op elkaar aansluit. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!