Humor in communicatie: Zakenlui moeten ook lachen
Lachen is fijn en naar horen zeggen is het ook nog eens gezond. Vaak lijkt het alsof we in contact met klanten erg zakelijk moeten zijn en mist humor in communicatie, maar B2C (business to consumer) weet het al lang; lachen werkt. Reclames voor consumenten zitten vol humor om de consument te activeren. In B2B (business to business) communicatie en overig contact zie je humor minder voorbijkomen, maar humor in communicatie werkt. Hoe mensen reageren op video’s, websites en bijvoorbeeld flyers is in beide branches helemaal niet verschillend.
Zakenmannetje… Lach eens!
Grootste denkfout die zakenmensen hebben is:
“Als we serieus doen, worden we serieus genomen.”
Humor in communicatie is namelijk een erg pakkende manier om de aandacht van consumenten te krijgen, maar ook van bedrijven. In deze tijd van contentmarketing is het goed om mensen aan je te binden en humor zorgt voor een laagdrempelige setting waar je iets of iemand beter kunt leren kennen. Het zorgt voor positieve gevoelens naar degene die het zendt en dit geld dus zowel voor B2B als B2C. Je wordt juist serieus genomen als je extra je best doet om je doelgroep te bereiken. Uiteindelijk doe je geen zaken met een bedrijf, maar met de mensen die daar werken. Daarom is het goed de mensen aan je te binden en dit bereik je niet door extra serieus te zijn, maar door je product of dienst op een effectieve manier te communiceren in verschillende uitingen.
Voorbeelden Humor in Communicatie B2B
Ik vond weinig Nederlandse video’s die leuke voorbeelden hadden van humor in communicatie. Ze zijn er waarschijnlijk wel, maar we kunnen in Nederland veel beter. B2C is erg goed bezig met humor, maar B2B loopt daarin goed achter of is niet écht toonaangevend.
Hier een aantal internationale voorbeelden van humor in b2b communicatie.
Misplaatste humor
Let er bij je uiting wel op dat je humor niet misplaatst is. De humor moet je boodschap ondersteunen en niet een random grap bevatten of een mop. Als je humoristische bedrijfsvideo, nieuwsbrief of advertentie aansluit op je doel en/of bijvoorbeeld je USP’s geeft de humor toegevoegde waarde. Hoewel de video met het “verloren winkelwagentje” wel leuk is, is de boodschap nog redelijk vaag. Let er daarnaast op dat je humor respectvol en leuk is. Humor is namelijk bedoeld om als bedrijf open te staan en niet om mensen uit te sluiten door beledigingen.
Huilen versus Humor in communicatie
Humor in Communicatie werkt, maar werkt huilen in communicatie ook? Ja ook huilen, kippenvel, gevoelens van onrecht helpen bij je communicatie. Er zijn natuurlijk gevallen waar humor juist niet op zijn plaats is en een andere benadering nodig is. Hoewel lachen een erg goede tactiek is, kan een video waarin wordt geïnspireerd ook erg goed werken. Let er bij moeilijke zaken wel op dat er een hoopvolle boodschap aan vastzit. Dit gebeurt bijvoorbeeld veel bij goede doelen. Vaak is het erg moeilijk wat er in de wereld allemaal gebeurt, maar “samen kunnen we er wat aan doen” kan dan de boodschap zijn.
Humor in communicatie werkt dus voor uw zakelijke communicatie, maar ook voor communicatie naar consumenten. Link humor aan je product, dienst en USP’s en mensen zullen je beter onthouden en een betere associatie met jou en je merk hebben.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!