Contentmarketing: Begin er vandaag nog mee!
Traditionele promotie en verkoop (marketing) wordt minder effectief met de minuut. Zogenaamde platte verkoop waarbij reclames op tv, banners op websites en advertenties steeds makkelijker over het hoofd worden gezien is een mechanisme dat iedereen, ook ik, zichzelf heeft aangeleerd. We geloven ze simpelweg niet meer. Dit is totaal geen nieuwe ontwikkeling, maar nog steeds omarmen veel bedrijven de sterke tegenhanger contentmarketing niet. Begin vandaag nog!
Contentmarketing is NU!
Ik zal duidelijke taal spreken: Contentmarketing is toekomst, maar meer dan dat is het NU. Ieder bedrijf dat deze vorm van marketing geen kans geeft mist een grote mogelijkheid. Acties zoals “2 voor de prijs van 1” zijn platte verkooptechnieken die heel goed kunnen werken aangezien we er allemaal erg gevoelig voor blijven. Om echter een bepaalde doelgroep aan je te binden en op de langere termijn mee te blijven tellen is contentmarketing een goede stap.
Definitie contentmarketing:
“Niet op de aloude reclame-manier – met advertenties en commercials – maar met relevante, educatieve en geloofwaardige verhalen. Contentmarketing richt zich niet op platte verkoop, maar op verbinding leggen (engagement). Door aantrekkelijke verhalen, geweldig beeld, fantastische video’s of welke fascinerende content ook. De klant wordt niet meer met hagel beschoten, maar heel gericht geïnteresseerd en geactiveerd. Verbinding is het geheim van contentmarketing.” BRON
Asics heeft bijvoorbeeld een inspirerende contentmarketing video waar het in eerste instantie draait om de merkbeleving en inspiratie.
Vertrouwen en Contentmarketing
De termen echtheid, menselijkheid, en vertrouwen hebben veel met contentmarketing te maken. We gebruiken webwinkel Coolblue als voorbeeld.
Coolblue zegt bijvoorbeeld: “Alles voor een glimlach. Voor 23:59 besteld, morgen in huis. Gratis verzending en gratis verzending.”
In hun communicatie zijn altijd personen zichtbaar. De personen zijn niet perfect gestylde modellen, maar normale mensen zoals jij en ik. De meesten van ons kennen zelfs de “Eindbaas” van Coolblue van naam en gezicht. Bij het nakomen van de beloften en het bedrijf een gezicht te blijven geven komen gevoelens van vertrouwen, echtheid en menselijkheid naar voren.
Contentmarketing deel van marketingplan
Wat hebben vertrouwen, echtheid n menselijkheid met contentmarketing te maken? Contentmarketing is niet een losse vorm van marketing, maar één die andere zaken ondersteunt in je marketingstrategie. De doelgroep aan je binden, het ontstaan van een relatie (engagement) is nodig voor contentmarketing. Ook SEO, Social Media en PR horen daarbij. Coolblue is zeer strategisch bezig met contentmarketing. In de reclames die sinds een tijdje van Coolblue op tv te zien zijn staan humor en informatie centraal. Aan het einde heb je goed gelachen en ben je geïnspireerd door de werkwijze van Coolblue. De beloftes die gemaakt worden ondersteunen de sterke content van de commercials. De humor en merkbeleving staan voorop en er wordt geen platte verkoop gedaan in de vorm van aanbiedingen.
Continu Content
Contentmarketing kenmerkt zich ook door een continu stroom van content. Eenmalig hoge kwaliteit content publiceren draagt weinig bij. Coolblue doet dit door regelmatig Social Media te gebruiken voor brancherelevante productreviews en leuke humoristische video’s. Coolblue snapt, net als wij, dat video werkt en gebruikt dit dus continu met nieuwe content. Video is een goede manier om hoge kwaliteit content te maken. Denk er op dat moment wel aan dat je beeldkwaliteit en geluid goed is (Lees hier meer over beeldkwaliteit).
Leer door contentmarketing aandacht te trekken door gericht te inspireren met relevante, leerzame en authentieke verhalen. Contentmarketing is voor zowel grote als kleine bedrijven met de juiste dosis passie om te inspireren, discipline om het op te bouwen en tijd nemen om de relatie te ontwikkelen.
Neem contact met ons op om samen te brainstormen over de contentmarketingstrategie binnen je bedrijf. Bij the Nobly Creative ontwikkelen we hoge kwaliteit content in de vorm van video, grafisch ontwerp en teksten.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!