Leesbare tekst met een GROOT bereik voor je bedrijf
In een minimale tijd, met minimale woorden willen bedrijven het maximale bereiken. Wanneer ik niet begrijp wat een bedrijf communiceert met gesproken en geschreven teksten, vraag ik me vaak af: “Val ik wel binnen de doelgroep of ben ik een leek?” Wie weet val ik inderdaad niet binnen de doelgroep en ben ik echt een leek, maar ik wil de tekst toch begrijpen. Duidelijk en direct communiceren met een leesbare tekst is nodig voor maximaal bereik. Hoe?
De kracht van woorden ligt niet in de moeilijkheid, maar in de simpelheid en effectiviteit; een leesbare tekst die perfect aansluit op je doelgroep én andere mensen meeneemt. Door gebruik van jargon denken mensen niet ineens dat je expert bent. Om te zorgen dat jouw content zelfs interessant genoeg is voor iemand die niet binnen jouw doelgroep valt, is het belangrijk om genoeg informatie te geven zodat jouw bedrijf, product of activiteit blijft hangen. Je bereik is in werkelijkheid altijd groter dan je voor ogen hebt.
LEESBARE TEKST: KORTER
Communiceren zonder dat je iemand aankijkt is lastig en de keuze van woorden weegt daardoor meer zonder die face-to-face communicatie. In combinatie met opkomende trends zoals de one-page websites vraagt dit veel creativiteit van jezelf of van de ingehuurde copywriter om kort en bondig de juiste informatie te verstrekken in een goed leesbare tekst. Maar ook wanneer je iemand tegenkomt en die persoon vraagt wat je doet, moet je in slechts in een aantal woorden kunnen omschrijven wat jou bezig houdt.
LEESBARE TEKST: BEWUST EFFECTIEF
Het is nog steeds belangrijk om te weten wie je wilt aanspreken. Welke mensen vallen binnen jouw doelgroep? Ik weet dat dit geen nieuwe kost is, maar toch schrijf ik het neer omdat het goed is dat je bewust bent van de manier hoe je communiceert en of dit écht effectief is. Niet alleen je woordgebruik, maar ook hoe je de leesbare tekst over de beschikbare ruimte verdeeld is onderdeel van de juiste interactie met de mensen in jouw bereik. Waar zet je bijvoorbeeld verschillende onderwerpen in de menubalk op je website? Of wat is belangrijk om te vermelden op je flyer en in welke volgorde?
Voor een goed leesbare tekst die effectief is, behandel ik een aantal onderwerpen waarvan ik zie dat hier veel verbetering in te behalen is:
Jargon
De keuze voor jargon is wel eens onoverkomelijk, maar om je website of flyer volledig in jouw vaktaal te schrijven is passé. Termen laten níet zien dat je weet waar je het over hebt. Een simpele uitleg doet dat wél. Jargon zorgt voor beperking in taal, verlies van eenvoud en minder creativiteit in woorden.
Kun je nog aan je buurman, die een echte leek is op jouw gebied, uitleggen in “normaal” Nederlands wat je doet? Door andere woorden te gebruiken, ben je in staat om aan een grotere groep mensen uit te leggen wat je doet. Over het algemeen komen mensen bij jou terecht, omdat ze iets zelf niet weten. Ze hebben dan duidelijke communicatie nodig om te weten wat hun nood is en hoe jij dit oplost. Dit doe je door hun taal te spreken en door actief taalgebruik.
Actief woordgebruik
Met elk communicatiemiddel wil je bereiken dat mensen jouw hulp gaan inschakelen bij een nood. Een goed leesbare tekst bestaat uit het spreken van de juiste taal én het juiste gebruik van woorden. We kunnen vaak zo voorzichtig zijn in ons woordgebruik, maar dit is helemaal niet nodig. We hebben vooral passievol en actief taalgebruik nodig zodat alle partijen weten wat ze kunnen verwachten.
Voorbeeld passief taalgebruik:
“Wanneer we kennis met elkaar maken zouden we met elkaar af kunnen stemmen of we wel of niet iets voor elkaar kunnen betekenen.”
Voorbeeld actief taalgebruik:
“Tijdens onze kennismaking stemmen we met elkaar af wat we voor elkaar kunnen betekenen.”
We kunnen, we zullen, de combinatie van deze werkwoorden en vele vervoegingen ervan vertragen de boodschap en het komt onzeker en voorzichtig over. Wees zeker van wie je bent, wat je verkoopt én wat je doel is. Het gaat erom dat jij ergens in gelooft, dat communiceert en laat zien dat je daar actief mee bezig bent.
Het is eigenlijk wel grappig dat wij als Nederlanders in onze spreektaal over het algemeen zo direct zijn, maar dat dit in schrijftaal nog moeilijk uit de verf komt.
Onthoud dat je als bedrijf wel een doelgroep definieert, want je moet weten hoe je deze mensen aanspreekt. Het is echter nooit goed om mensen buiten te sluiten omdat jij denkt dat iemand er niet tussen past. Dus houd je teksten zoveel mogelijk vrij van jargon en wees duidelijk. Een leesbare tekst heeft een groot bereik en je bereikt je doel wanneer je je woorden met zorg uitkiest.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!