YouTube of Vimeo: Wat is beter voor je bedrijf?
the Nobly Creative maakt niet alleen video’s, maar denkt ook mee hoe je een video op de beste manier kunt lanceren en daarmee meer kijkers en conversie krijgt. Bij het lanceren van een internetvideo zijn er twee platformen die zeker in je keuze mee moet nemen, namelijk de keuze tussen YouTube of Vimeo. We behandelen de voor- en nadelen van beide websites.
Voordelen Youtube
Iedereen kent YouTube. Mede door die reden heeft YouTube meer dan 1 miljard bezoekers per maand en wordt er meer dan 6 miljard uur aan video bekeken per maand. Een enorm groot getal. Daarnaast is Google de eigenaar van YouTube. Om die reden zullen video’s van YouTube altijd beter in de zoekresultaten komen dan video’s van Vimeo. Heb je geen vaste volgers? Dan is het goed lanceren van je video effectiever op een platform als YouTube. Met de juiste zoekwoorden komen kijkers van je video dan via de zoekmachine goed bij je terecht. Daarnaast is het gratis en heb je de mogelijkheid om te adverteren met een video in combinatie met Google Adwords. Dit draagt sterk bij aan je keuze voor YouTube of Vimeo
Voordelen Vimeo
Het eerste grote voordeel is dat Vimeo geen advertenties heeft. Tijdens of voor je video hoef je dus niet te wachten tot je video vertoond wordt. Bij YouTube is het wel mogelijk om je video zonder reclame te vertonen, maar dit regel je handmatig. Mensen weten echter dat YouTube bij veel video’s advertenties afspeelt en of je nu kiest om advertenties voor je eigen video’s uit te zetten of niet, het kan toch een drempel zijn voor mensen om dan überhaupt naar YouTube te surfen.
Aangezien Vimeo niet de meest bekende online videowebsite is, is de content die er op verschijnt meestal van betere kwaliteit. Het draait op Vimeo.com meer om de mooie inspirerende maar toch uiteenlopende video’s dan om alle soorten video’s die er bestaan. De (meeste) videoblogs die mensen posten zijn ook van zeer hoge kwaliteit, zowel het geluid als de beeldkwaliteit. Dit is bij YouTube wel eens anders.
Wij bij the Nobly Creative houden enorm van mooi beeld en goed geluid, maar de zoekmachine wil ook wat. Neem dit dus absoluut mee in je keuze voor YouTube of Vimeo.
Youtube of Vimeo op een Rijtje
YouTube |
Vimeo | |
Veel onzinvideo’s tussen het kleine aantal diamantjes. |
Betere kwaliteit video en kwalitatief hoge content. | |
Optioneel geen advertenties op je eigen video’s, maar wel op de gehele website en alle andere video’s. |
Geen advertenties op de gehele website. |
|
Veel verkeer naar de website, maar het is daarom ook lastiger om er bovenuit te springen. |
Minder gebruikers (maar 100 miljoen wereldwijd :P). |
|
Goed vindbaar in Google’s zoekmachine. |
Minder goed vindbaar in de Google zoekmachine |
|
Ongelimiteerd uploaden. |
Beperkt uploaden (afhankelijk van je pakket). |
|
Altijd gratis en ongelimiteerd uploaden. |
Verschillende pakketten, bijvoorbeeld voor ongelimiteerd HD, maar nooit inclusief ongelimiteerd uploaden. |
|
Altijd HD mogelijk. |
Niet altijd HD mogelijk (bijvoorbeeld door embedden op externe pagina). |
|
Krijgt altijd gerelateerde video’s van anderen aan het einde van je video. |
Krijgt altijd gerelateerde video;s van dezelfde uploader/maker. |
|
Kan zelf adverteren met een video. |
Als er geen advertenties bij jouw video staan, kun je zelf ook niet adverteren he! |
|
Grote “mainstream” doelgroep. |
Kleinere doelgroep. Veel creatievelingen en videomakers. |
|
Druk ogende website. |
Clean, modern design. |
|
Geen video on demand, wel advertenties. |
Video on Demand. Mensen kunnen je video (aflevering, documentaire) kopen/huren. |
|
Reacties van gebruikers soms respectloos en spamgevoelig. |
Weinig tot geen negatieve reacties. Dit komt door de professionele communities en het wakende oog van Vimeo (Be cool and play nice). |
Social media versus YouTube of Vimeo
We hebben in bovenstaande vergelijking voor YouTube of Vimeo geen Social Media platformen meegenomen, maar deze hebben vaak een eigen manier om je video te uploaden. Denk bijvoorbeeld aan Facebook. In het systeem van Facebook zal een video die op de bedrijfspagina zelf is gezet eerder bovenaan staan dan een link van YouTube of Vimeo. Een video op Facebook zal ook automatisch afgespeeld worden in het nieuwsoverzicht.
Een belangrijke vraag is welk doel je video heeft en of je doelgroep zich op YouTube of Vimeo bevind. Wie wil je bereiken? Beide websites hebben daarnaast voor- en nadelen. Als bedrijf kan je ook beiden gebruiken. Als je wilt dat je bedrijfsvideo’s bekeken worden zorg dan dat ze breed gevonden kunnen worden. Beide platformen met allebei miljoenen gebruikers zijn een kans tot een groter publiek en dus meer bekendheid en bereik. Zorg er in ieder geval voor dat je bedrijf op YouTube zit, aangezien dit beter is voor je zoekresultaten in de zoekmachine.
We denken graag met je mee om je online bedrijfsvideo’s op de juiste platformen te publiceren en om die beter vindbaar te maken en we kunnen ook helpen bij de ontwikkeling van video’s en de productie ervan. Neem hier contact met ons op.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Hoi Bart
Bedankt voor het mooi overzicht van de voor- en nadelen van YouTube.
Ik was zelf niet direct op zoek naar de vergelijking tussen YouTube en Vimeo, maar toch een interessant artikel.
Groetjes
Sven