Tijdstip op social media is essentieel
Vandaag, op dit uur, in deze minuut willen we het liefst alles doen wat we voor deze week gepland hebben. We willen onze tijd zo efficiënt en effectief mogelijk gebruiken, ook met social media. Berichten plaatsen op een willekeurig tijdstip op social media platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram en Google+ zorgt ervoor dat je berichten niet opvallen en kan een overkill aan informatie geven. Elk medium heeft verschillende gebruikers met eigen gebruikersgedrag. Is de inzet van social media een drempel voor je en weet je niet waar je moet beginnen? Het tijdstip op social media platformen waarop je het beste berichten kunt posten behandel ik in dit blog.
Onderzoek tijdstip op social media
De inzet van social media vraagt enige aandacht voordat je de nodige effectiviteit te bereikt. Het beste tijdstip op social media baseer ik op verschillende onderzoeken die zijn gedaan door QuickSprout en Social Marketing Writing. Beiden resultaten hebben veel overeenkomsten en verschillen eveneens op een aantal punten. Uiteindelijk geven de onderzoeken een indicatie en advies. Het is aan jou om te testen welk tijdstip op social media voor jou en je doelgroep het meeste resultaat oplevert.
Voorbeeld Infographic Quicksprout
Testperiode
Test voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 3 maanden, of het tijdstip op social media zorgt voor een effectief resultaat. Bij jouw testperiode is niet alleen het uur belangrijk, maar ook de dag. De onderzoeken adviseren bijvoorbeeld om te posten tussen 1-3 in de middag, maar dit kan afwijken wat voor jouw doelgroep werkt.
Eventueel kun je er ook voor kiezen om een vaste dag en tijdstip op social media te prikken voor het plaatsen van berichten. Wanneer dit steeds meer een ritme wordt raken mensen eraan gewend en ontwikkel je een verwachting bij jouw volgers. Door geen overkill aan informatie te geven, maar juist een “gezond” ritme te ontwikkelen bind je mensen aan jou/jouw bedrijf. Na het einde van je testperiode beoordeel je of het tijdstip op social media het gewenste resultaat heeft. Naar aanleiding van het resultaat kun je ervoor kiezen om, indien mogelijk, een ander tijdstip op social media uit te kiezen.
Rapporten en platformen
Op de verschillende social media platformen kun je een rapport maken zodat je een overzicht hebt hoe jouw berichten de afgelopen tijd gepresteerd hebben: aantal likes, retweets, klikken naar bijvoorbeeld je website, etc. Je kunt dit in elk sociaal platform apart doen of in programma’s als Hootsuite en Sprout Social waarbij je alle sociale media platformen onder één dak hebt. Vanuit hier kun je berichten plaatsen en plannen, heb je een totaal overzicht van alle social media platformen waarover jij het beheer hebt en kun je rapporten van alle media platformen maken.
Zoals je leest is een effectieve en efficiënte aanpak nodig om social media platformen deel te laten zijn van jouw marketingplan en dus hoe jij nog beter en meer resultaten kunt boeken door je tijdstip op social media. De diverse social media platformen kunnen een essentieel onderdeel zijn van jouw groei, maar alleen als je hier aandacht aan besteed. De onderzoeken over het ideale tijdstip op social media platformen geven een goede richtlijn, maar zijn niet leidend voor jouw branche/product/etc. Ga voor jouw bedrijf ontdekken hoe jouw bedrijf optimaal de aandacht krijgt. Test welk tijdstip op social media voor jouw bedrijf/product het beste werkt totdat je het gewenste resultaat krijgt. Het is interessant en het levert waardevolle inzichten op.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!