Dromen voor ondernemers: Denk als Martin L. King
Martin Luther King sprak eens de woorden: “I HAVE A DREAM”. Ik dacht dat dit het hoogtepunt was van zijn leven en velen zien dat ook zo. Er gebeurde hierdoor veel binnen de Amerikaanse regering en King kreeg de nobelprijs voor de vrede, maar de droom is voor een groot gedeelte in 2016 nog steeds niet de realiteit in Amerika en vele andere landen in de wereld. Velen zien de droomspeech als hoogtepunt door de enorme beweging die het op gang bracht, maar dromen is het begin.
De speech de speeches
De speech van Martin Luther King kent iedereen ook al zullen we niet precies weten hoe de hele speech gaat van begin tot eind. Waarom is de speech zo sterk? Dat komt door de droom. Martin Luther King had hele duidelijke dromen, had ze samengevoegd tot 1 droom, goed gedefinieerd en kon hem daarom goed overbrengen. Mensen sloten zich bij hem aan en ondernomen actie. De speech kijkt letterlijk de gehele tijd naar de huidige situatie om vervolgens een zeer visueel droombeeld te schetsen. Bekijk voor verdieping deze TedTalk.
Zakelijke en persoonlijke dromen
Ik spreek vaak met bedrijven en vraag dan wat de droom is van het bedrijf of van hun persoonlijk. De reactie is dan vaak dat ze het niet onder woorden kunnen brengen of dat ze het niet weten. Bedrijven die wel een droom definiëren beschrijven deze veel vanuit financieel oogpunt. Individuen die ik vraag wat hun droom is zeggen dingen als: “Wonen in een warm land en geen zorgen maken om financiën.”
Er is niets mis met deze dromen, maar er mist wel een essentieel deel van succes. Succes wordt vaak gedefinieerd als veel geld hebben en hoewel dit wel kan bijdragen aan je succes is er nog een heel belangrijk deel dat mist, namelijk voldoening voor jezelf.
Een aantal punten uit de definitie voor een succesvolle droom vanuit Nobly is:
- Geeft voldoening of vervulling
- Genereert inkomsten
- Maakt een verschil in de wereld
Deze definitie werkt als ondernemer, maar ook als werknemer als check of je wel op de juiste plek zit. Bij Nobly geloven we dat iedereen – zakelijk en privé – een droom heeft en dat er in die droom altijd ruimte is om anderen te helpen. Daarnaast loopt een droom altijd door Persoonlijk en zakelijk heen, omdat het gaat om wie je wilt zijn als mens. Als mens maak je uiteraard persoonlijke keuzes, maar als ondernemer neem je ook besluiten die bij je passen en laten zien wat voor ondernemer je wilt zijn.
Een goed uitgedachte droom?
Waarom is het belangrijk om een goed uitgedachte droom te hebben?
Martin Luther King had een droom voor een betere wereld, maar wist deze ook haarfijn uit te leggen en mensen te inspireren om actie te ondernemen. Een goed uitgedachte droom helpt:
- Voor richting van jezelf en je bedrijf
Geef je droom richting door er goed over nagedacht te hebben.
- Om het duidelijk te communiceren of in ieder geval een goed verhaal te maken
- je bedrijf menselijk te maken waar veel behoefte aan is
- Simon Sinek zegt dan:”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”
- Inpireren werkt
Martin Luther King was niet de enige met deze droom en zeker niet de enige die actief was in die tijd, maar we herinneren hem door zijn invloed die hij had vanuit zijn droom, passie en duidelijk taalgebruik. Hij inspireerde velen waardoor mensen in beweging kwamen en wilden volgen. Vanuit de droom en inspiratie ontstond invloed waardoor de wereld vandaag een iets mooiere plek is.
Leer te dromen en te inspireren voor jezelf én je bedrijf en zet mensen in beweging vanuit je droom. Dat is het begin om dromen succesvol te maken.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Mooi