Logo ontwerp door NOBLY | Waardeer het zichtbare innerlijk van je bedrijf
Effectief logo ontwerp is niet alleen mooi in stijl, maar heeft naast de functie stijl ook nog 4 andere functies: Duidelijkheid, Creativiteit, Flexibiliteit en Emotie. Als je ons een beetje kent weet je dat we veel waarde hechten aan logo, huisstijl en branding binnen communicatieadvies en grafisch ontwerp. Een logo heeft de potentie om het zichtbare innerlijk van je bedrijf te laten zien. Dat betekent dus dat je onzichtbare motieven heel duidelijk onder de aandacht kunt brengen. Branding en het ontwerp van je logo draagt bij aan veel meer dan het hebben van een herkenbaar plaatje. Bij NOBLY bestaat een traject voor logo ontwerp uit 3 fases, in dit blog lees je hoe we bij NOBLY een traject logo ontwerp met je aangaan.
Logo ontwerp door NOBLY per fase
Een logo is het fundament van je uitstraling en je professionaliteit als bedrijf. Een logo ontwerp door NOBLY is dan ook een uitgebreid project waar met van alles rekening wordt gehouden. Daarin staan de personen en het bedrijf zelf centraal. In mijn opinie: Hoe kleiner of nieuwer het bedrijf, des te persoonlijker hoort een logo te zijn. Het is een kwestie van smaak en tegelijkertijd hoort het aan te sluiten op je karakter. Een logo helpt je te onderscheiden in je business. Als je je beseft hoe strategisch merken als NIKE en Apple hun logo inzetten, dan is het des te meer belangrijk dat je dit met je bedrijf ook doet.
Fase 1.Openingsgesprek/kennismaking
We beginnen het traject voor een logo ontwerp altijd met een openingsgesprek. Dit helpt me om de organisatie en de mensen te leren kennen en, belangrijker nog, te checken of er wel een klik is tussen beide partijen. Wanneer er geen klik is maakt dit het erg lastig om de personen of organisatie te begrijpen en dus uit te beelden. Als de klik mist zegt dit niet dat ik niks kan doen, maar wel dat ik zelf meer mijn best moet doen om de organisatie en de mensen te doorgronden. Ook leggen wij in het gesprek leggen de werkwijze van NOBLY uit. Bij NOBLY doen wij uitgebreide trajecten voor logo ontwerp, een goed logo ontwerp is niet binnen een week af.Ik neem bewust de tijd voor logo ontwerp om mezelf niet in mijn vingers te snijden en om bedrijven de tijd te geven om te bedenken wat ze precies willen. Bij meeste bedrijven is nog niet nagedacht over wat het logo moet vertellen en/of moet uitstralen. Soms ook wel, maar dan is er niet altijd nagedacht over wat kleuren betekenen of wat een vorm uitstraalt. Er zijn ook veel verschillende uitvoeringen mogelijk bij goed uitgedachte ideeën/concepten.
Het bedrijf leren kennen
Als er besloten is om samen een logo ontwerp traject te starten, begint het pas echt. Hierna of tegelijkertijd kunnen we aan de slag met de huisstijl of bijvoorbeeld een communicatiemiddel zoals een website, want een logo is belangrijk, maar wel het begin. Nu is het zaak om dieper in te gaan op de organisatie en de mensen die er werken. Missie, visie en waarden zijn erg belangrijk tijdens een logo ontwerpproces. Ik stel bijvoorbeeld praktische vragen als:
- Wat is je primaire doelgroep?
- Wat vind je mooie logo’s
- Hoe is de taakverdeling?
- Welke producten of diensten zijn er?
meer ook diepere vragen, zoals:
- Waarom bestaat het bedrijf?
- Wat is de visie?
- Welke bedrijfswaarden hebben jullie?
- Wat maakt je anders dan de concurrentie?
- Wat wil je dat het bedrijf/logo uitstraalt?
- Omschrijf je karakter?
Ja, deze dingen zijn in een logo traject met NOBLY belangrijk. We proberen namelijk zoveel mogelijk informatie in een logo te proppen. Dit uiteraard zonder dat het schreeuwerig wordt, maar door subtiele symbolische verwijzingen en lettend op de 5 functies van goed logo ontwerp.
Fase 2.Conceptfase: Bouwen en ontwikkelen
Nadat er een vragenlijst ingevuld is en ik het bedrijf beter heb leren kennen gaan we aan slag met het logo. We beginnen met schetsen en overleggen samen met medewerkers welke vormen aan kunnen sluiten bij de antwoorden van de vragen en dus bij het bedrijf en de mensen die er werken. Tijdens het maken van deze concepten voor het logo ontwerp ontstaan vaak uiteenlopende “richtingen”. Na deze richtingen gedigitaliseerd te hebben presenteer ik deze op locatie aan de klant. Tijdens deze meeting discussiëren we en kiezen we uiteindelijk samen een richting uit de voorkeuren van de klant en de adviezen van ons. De keuzes gaan over kleur, vorm, lettertypegebruik en gebruik op een gekleurde of donkere achtergrond.
Fase 3.Puntjes op de “i” en afsluiting Logo ontwerp
Uit de gekozen richting gaan we verbeteren en details veranderen zodat we steeds dichter bij het gewenste resultaat komen. Het logo wordt op die manier steeds meer een persoonlijk proces van het bedrijf zelf. Steeds meer gefocust op de details komen we uiteindelijk bij de uiteindelijke vorm, kleuren en font. Na de laatste wijzigingen leveren we het logo aan in de gewenste formaten (JPG, SVG, PNG, etc.), kleuren en is het traject voor logo ontwerp door NOBLY voltooid.
Conclusie over NOBLY Logo ontwerp
Een uitgebreid proces dus om een goed logo te maken. Door deze persoonlijke en uitgebreide aanpak wordt de juiste match op een zeer effectieve manier gemaakt waar je nog lang profijt van hebt. Besef je wel dat je logo niet voor altijd mee gaat. Het is belangrijk een logo up to date te houden. Je logo is, samen met de huisstijl, het zichtbare innerlijk van je bedrijf.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Trackbacks & Pingbacks
[…] gebruik van een roodtint. Het doelgerichte karakter van de pijl (zie volledige uitleg in dit blog over logo ontwerp) en de roos/bullseye wordt ondersteund door deze rode kleur. Rood staat namelijk […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!