Creativiteit met AI? Het gaat onze menselijke breinen niet vervangen
Regelmatig vragen mensen: “Ben je niet bang dat AI je creatieve werk gaat vervangen? Ben jij straks nog wel nodig?” Ons antwoord: “Nee, eigenlijk niet.” Creativiteit met AI is heel handig en met vlagen écht creatief, maar AI gaat het creatieve en vooral het menselijke brein niet vervangen.
Experimenteren: Creativiteit met AI
Ja, uiteraard experimenteren we met AI. Leuk man, nieuwe foefjes. En ja, we kunnen een heel aantal dingen sneller doen dan in het verleden. Ook voor ons als upcoming creatief bureau geeft het vele mogelijkheden om meer te kunnen met een kleiner team. Maar…
Wat eruit komt kun je niet klakkeloos overnemen. En hoewel je met bijvoorbeeld Midjourney best een tof plaatje kunt maken, hebben we het nog niet veel gebruikt voor echte klantencases. We houden van eenheid en originaliteit en juist daarin schiet AI tekort. Wel snel mooi en gelikt, maar niet perse creatief of onderdeel van een geheel.
Onbetrouwbaarheid in AI-creativiteit
Ik kon me goed vinden in dit artikel in de correspondent: “ChatGPT is een knap staaltje AI, maar betrouwbaar wordt het nooit”.
En voor ons zien we die onbetrouwbaarheid ook in AI-creativiteit.
Mijn uitdaging is, ook in ons team, om een creatief idee in mijn hoofd over te brengen. Zodat iemand ander (bijv. een ontwerper) ermee aan de slag kan en die visie zichtbaar kan maken, maar bij AI krijg je vaak écht niet wat je zoekt. Je kunt een simpele opdracht geven die een goede richting op gaat, maar als je daar iets aan toevoegt, kan het resultaat totaal anders zijn. Na feedback wordt het niet perse steeds beter of meer in de juiste richting. Het genereert elke keer compleet iets nieuws.
Beperkingen van ChatGPT
Het artikel van de correspondent vertelt: ’ChatGPT genereert het meest waarschijnlijke (en dus niet per se het beste) stuk tekst.’ En daar zit nou precies de tegenstander van creativiteit en opvallen. Het genereert het meest waarschijnlijke en niet het meest unieke en opvallende. Het combineert allerlei bronnen, maar bedenkt niet iets nieuws.
Generatieve AI genereert mislukte handen
Verder in het artikel: ‘Hoe het komt dat ChatGPT de plank soms volledig misslaat? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je kijken naar de technologie achter ChatGPT. Deze zit verscholen in de laatste drie letters: GPT, oftewel generative pre-trained transformer. GPT is een machinelearningmodel, wat wil zeggen dat het voorspellingen maakt aan de hand van patronen in datasets.’ Het analyseert dus bestaande patronen. Veel eenheidsworst, als je het mij vraagt. En dat herken ik ook, want veel plaatjes gemaakt door AI herken je direct. Daar hoeft je oog niet heel getraind voor te zijn.
Rol van AI in Creatief Vakgebied
In ons creatieve vakgebied omarmen we de kansen die AI biedt om dingen makkelijker te maken. Het is als een handige assistent die ons helpt bij processen en nieuwe ideeën verkennen. Maar, in de kern van ons werk blijven twee dingen onvervangbaar: creativiteit en menselijkheid. In ieder geval nu nog niet.
Het is vet hoe AI afbeeldingen kan maken, maar het is vaak meteen herkenbaar als machinekunst. Wanneer we zelf een beeld creëren en verrijken met de mogelijkheden van AI, ontstaat er een slimmigheid van menselijke visie en technologische finesse. Dat is dan wel weer vet, maar het blijft een tool.
“AI vervangt niet onze creatieve én menselijke breinen.”
Wel zien we natuurlijk dat de technologie verbetert. Als creatief bureau zijn we enthousiast over Adobe Firefly (ook om het ethische aspect van deze tool). Zeker na de release van FireFly image 2 kun je de stijl beter tweaken, maar het creatieve proces start nog steeds in onze menselijke breinen. Ook blijven we als mens keuzes maken welke kant het op gaat. We kijken of het beeld op het scherm matcht met het plaatje wat wij creatievelingen al in ons hoofd zien.
Voorbeeld: Kunnen we de stijl van NOBLY toepassen op generatieve AI momenteel?
Een leuk voorbeeld wat onze uitdaging illustreert. Waarom we AI niet vaak kunnen inzetten. We hebben het nodig om onze visie op een bedrijfsidentiteit om te zetten in beeld wat klopt.
Conclusie creativiteit met AI
Samenvattend: Wanneer we in de basis zelf een beeld maken en dit met AI verrijken, ontstaat er een mix van menselijke visie en technologische hulp. Dat is cool, maar dan blijft AI een stuk gereedschap. En dat is prima. Een handige tool om een creatieve visie te versterken.
Belangrijk dus om te blijven benadrukken: AI vervangt niet onze creatieve breinen. Het is een maatje, een tool die onze verbeelding versterkt en ons efficiënter laat werken. Onze menselijke creativiteit blijft de drijvende kracht, en AI ondersteunt ons op weg naar artistieke vernieuwing. Het behouden van die menselijke touch en unieke expressie is wat ons onderscheidt te midden van technologische snufjes.
Wil jij nou ook die touch van menselijke creativiteit voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en laten we doorpraten over creativiteit, AI en je bedrijf.
Groetjes, Bart
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!