Identiteit vs. Imago: Ben je Sneeuwwitje of de boze koningin?
“Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Wie is de mooiste van het land? Sneeuwwitje, majesteit.” Grote woede ontstak in het hart van de koningin, want zíj wilde de mooiste zijn van allemaal, maar was dat niet werkelijk van binnen. Daarom smeedt ze een plan om Sneeuwwitje te doden. Sneeuwwitje was daarentegen helemaal niet bezig met haar uiterlijk (imago). Ze is wie ze is: prachtig van nature, van binnen en van buiten. Is jouw bedrijf ook mooi van binnen of ben je oppervlakkig net als de koningin? Wat is je identiteit?
Definities
Werkelijke identiteit: Zoals je bedrijf is
Imago: Zoals de klant/ontvanger jouw bedrijf ziet
IMAGO
Het imago wordt bepaald door mensen buiten je bedrijf en hoe zij jou zien en ervaren. Er zijn verschillende manieren hoe je imago gevormd kan worden:
Je kunt mensen overtuigen dat je zo bent
je kunt ervoor kiezen om daadwerkelijk zo te zijn
Mensen overtuigen dat je iets bent, maar hier verder niets mee doen is net zijn als de koningin bij Sneeuwwitje. Het gaat dan vooral om de buitenkant en of iedereen je wel mooi vind. Toch zijn er veel bedrijven die zo nog te werk gaan.
IDENTITEIT
De identiteit van je bedrijf kan samengevat worden in een aantal kenmerken: waarden, missie, visie, karaktereigenschappen, sterkten en zwaktes, etc. Een ander woord is ook wel huisstijl. Een sterk karakter is zeker weten wie jij bent en de bijbehorende karaktereigenschappen actief uitdragen binnen je bedrijf en naar buiten. Wanneer je dit actief doet wordt de identiteit van je bedrijf gezond gevormd. Je verzint dan geen imago, maar je bent daadwerkelijk diegene. De cultuur binnen je bedrijf komt dan duidelijker naar voren voor mensen buiten je bedrijf. In zo’n geval is je bedrijf Sneeuwwitje. Je weet wie je bent, staat hier volledig achter en bent tevreden over je ontwikkeling.
RELATIES & JE IDENTITEIT
Je denkt misschien: “Mezelf anders voordoen heeft altijd gewerkt, waarom werkt dat nu niet meer?” In deze tijd waarin economische crisis een grote rol speelt, is vertrouwen in de ander steeds belangrijker.
“Wees een Sneeuwwitje en geen boze koningin.”
Mensen maar vooral bedrijven worden voorzichtiger en de nadruk komt meer en meer te liggen op relatie/mensen. De moderne mens en voorál Nederlanders prikken steeds sneller door nep heen. In het intensieve contact met klanten kun je het niet veroorloven door de mand te vallen. Zorg dus dat je identiteit goed staat. Wees een Sneeuwwitje en geen boze koningin.
TOT SLOT
Blijf in je bedrijf bezig met je identiteit en wees daarin streng voor jezelf. Dit is geen eenmalige brainstormsessie. Als dit volledig staat kan je altijd kijken hoe je het imago – hoe mensen buiten je bedrijf naar je kijken – kan bijstellen zodat dit meer overeenkomt met je identiteit. Dit gebeurt dan vanuit je prachtige innerlijk en niet vanuit je oppervlakkige buitenkant. Doordat Sneeuwwitje zichzelf was, won ze de harten van de dwergen, de dieren in het bos en meest belangrijk van de kroonprins.
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!